lön

Alltså... jag tänker på det här med lön. Slovenien blev ganska drabbat av Euro-krisen, runt 2008-9 slog den till här. Arbetslösheten är på 11% och en av anledningarna är att studenter jobbar billigare än icke-studenter (enligt min rumskompis som är advokat). Enligt min första handledare får hon ut ca. 1000 euro/mån, det är 9294sek (enl. valuta.se), det är ju ingenting? Allt har blivit dyrare och inkomsterna lägre, säger hon och skyller på EU. Innan EU var Slovenien tydligen på uppgång.
Jag träffade en barnmorskestudent från Estonia idag, hon sa att en sjuksköterska får 800 euro i månaden, det är 7435 sek, det är också ingenting??
 
Låt oss säga att jag får 25000 i lön nu, det är 2689 euro. Jämfört med hur mycket de andra får är det jäkligt mycket. Kanske har jag hyra på 5000, plus el, internet, försäkringar, telefoni.
 
Tänk att ha en svensk sjuksköterskelön men bo i nått euroland. Gött.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0